Salah Faham dalam erti ‘perintah’ dengan ‘paksaan’ dalam Islam

17 07 2008

Salah Faham dalam erti ‘perintah’ dengan ‘paksaan’ dalam Islam

 

Syabas dan terima kasih SPAQ ucapkan buat pembaca, Anae yang menjawab semula tulisan pembaca sebelumnya berkenaan salah faham konsep dalam Islam (rujuk The Star, 13 Julai 2008).

 

Isu yang dibangkitkan dalam suratnya adalah berkaitan dengan saranan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk menjadikan solat Jumaat sebagai kriteria mandatori yang perlu untuk setiap Muslim yang bekerja dengan kerajan Kelantan. Ulas beliau, setiap Muslim yang sedang mencari pekerjaan atau sedang bekerja dengan kerajaan Kelantan perlu menunaikan solat Jumaat tanpa gagal dan syarat ini diutamakan setaraf dengan kelayakan bekerja yang lain iaitu lulus Bahasa Melayu ketika SPM.

 

Saranan Menteri Besar Kelantan tersebut mendapat respon daripada seorang pembaca Muslim, M.B.A. dari Ipoh. Walau bagaimanapun, komentar yang ditulis hanya menunjukkan ketidakfahamannya dan mampu mengelirukan pembaca. Beliau menggunakan hujah bahawa tiada paksaan dalam Islam. sedangkan jika kita telah beragama Islam sewajarnya kita wajib mengikut perintah solat Islam. Sebagai contoh memakai pakaian seragam Tesco tidak wajib kepada kita semua. tetapi ia menjadi wajib kepada seseorang yang ingin bekerja di Tesco.  Begitu juga dengan Islam. Solat Jumaat adalah wajib kepada orang Islam sahaja seperti M.B.A.

 

Tindakan yang diambil oleh Anae sebenarnya amat bermakna dalam memulihkan semula pemahaman pembaca yang mungkin terkesan dengan komentar M.B.A. berkenaan kebebasan dalam beragama dan mengamalkan ajaran Islam.

 

Syabas sekali lagi kepada Anae dan moga langkah yang ditunjukkan ini memberi kesan positif kepada pembaca supaya lebih sensitif terhadap isu-isu yang melibatkan aqidah Islam.

 

 

 

Wardah Abd Rahman

Unit Media SPAQ

  


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: